Vår vision och verksamhetsidé
VÅR VISION – Rätt verktyg för ett rikt liv
På Metis tror vi att varje människa bär på en naturlig lust att lära, en inneboende nyfikenhet
och en förmåga att utvecklas. Vårt uppdrag är att vårda och stärka dessa egenskaper –
varje dag – och samtidigt ge eleverna de kunskaper de behöver för att förstå, påverka och ta
plats i världen.
Vi utgår från Ross W. Greenes grundprincip ”Barn gör rätt om de kan”. Det betyder att vi ser
elevernas utmaningar som signaler på behov och obalans, inte som viljeproblem. Vår roll
som vuxna är att ge rätt stöd, skapa tillgängliga lärmiljöer och öppna vägar till framgång. När
eleverna får rätt förutsättningar kan de både må bra och prestera väl.
På Metis ser vi kunskap och lärande som grunden för framtiden. Men vi vet också att
kunskap växer bäst i en miljö präglad av trygghet, delaktighet och studiero. Därför arbetar vi
för att varje elev ska känna sig sedd, respekterad och tro på sin egen förmåga – både i
klassrummet och i det sociala samspelet.
Vi vill ge rätt verktyg för ett rikt liv genom att:
-
vårda lusten att lära och ge näring åt nyfikenheten
-
förmedla kunskap på ett sätt som känns meningsfullt och relevant för varje elev
-
leda med ett förtroendefullt ledarskap som stärker elevens tro på sin egen förmåga
-
skapa förutsättningar för social, emotionell och intellektuell utveckling
-
tillsammans bygga trygghet, studiero och se varje elevs unika styrkor
Ett rikt liv börjar med rätt verktyg – därför vill vi på Metis ge våra elever både kunskap och
livskompetens, så att de kan möta framtiden med trygghet, nyfikenhet och tillförsikt.
METIS – våra ledord
M – Meningsfullhet
Vi vill att varje elev ska känna att det vi gör i skolan är viktigt och relevant. Lärandet får kraft
när det knyts till elevernas verklighet, intressen och framtid. Därför arbetar vi med
meningsfulla uppgifter, teman som väcker nyfikenhet och som bidrar till att utveckla både
kunskaper och livskompetenser. Meningsfullhet skapar också motivation – en känsla av att
”det här är värt att anstränga sig för”
.
E – Engagemang
Engagemang är hjärtat i vår verksamhet. Det handlar om att vi vuxna alltid möter eleverna
med intresse, nyfikenhet och vilja att förstå. Vi visar att vi bryr oss, att vi ser varje individ och
tror på deras förmåga. Engagemang smittar – när vi vuxna brinner för lärande, gemenskap
och utveckling, så väcker vi samma känsla hos eleverna. Tillsammans bygger vi en miljö där
både elever och personal känner energi och stolthet i vardagen.
T – Tillsammans
På Metis tror vi på kraften i gemenskap. Vi vet att vi lär och utvecklas bäst i samspel med
andra. Därför sätter vi stort värde på att arbeta tillsammans – elever och vuxna, yngre och
äldre, olika erfarenheter och perspektiv. Att arbeta tillsammans betyder att vi delar kunskap,
stöttar varandra och gläds åt varandras framgångar. Det innebär också att vi tar ansvar för
gruppen och vågar bidra med våra egna tankar och idéer. När vi gör saker tillsammans
skapar vi en stark känsla av ”vi”, och Metis blir mer än en skola – det blir en gemenskap där
alla hör hemma.
I – Inkludering
Alla ska känna sig välkomna, delaktiga och betydelsefulla i vår gemenskap. Vi arbetar för att
varje elev, oavsett bakgrund eller förutsättningar, ska få bästa möjliga chans att utvecklas.
Genom individanpassning, kooperativa metoder och fokus på socialt lärande skapar vi
inkluderande miljöer. Inkludering handlar också om att se olikheter som en styrka och en
möjlighet att lära av varandra – det är i mötet mellan människor som nya idéer och lösningar
växer fram.
S – Studiero & välmående
Vi vet att trygghet, studiero och balans mellan psykiskt och fysiskt välmående är grunden för
lärande. Därför arbetar vi med tydliga strukturer och rutiner i undervisningen, men också
med att främja rörelse, återhämtning och social samhörighet. Alla barn och elever ska känna
att skolan är en plats där de mår bra – både i hjärnan och i kroppen. Vårt mål är att skapa
hållbara vanor och en positiv skolmiljö där varje individ kan växa, känna sig trygg och ha
kraft att lära.
